måndag 14 juli 2014

Ett utropstecken i rabatten!



En del växter sticker ut mer än andra. Akantusen är definitivt en sådan växt! Inte så insmickrande söt och behagfull precis, utan mer häftig. Vid flera tillfällen den här sommaren har förbipasserande flanörer stannat till och uppmärksammat den. Och visst är den värd all beundran, mjukakantusen!



Jag köpte min mjukakantus som frösådd planta när jag besökte en privat visningsträdgård på Gotland för säkert 10 år sedan. Men fram till i år har den haft en rätt undanskymd plats i trädgården. Med sin nya placering i den upphöjda planteringen på framsidan gör den sig betydligt bättre.

Dock läste jag  nyligen att en akantus inte gillar att bli flyttad och att det kan ta några år innan den blommar igen efter en flytt. Det hade jag ingen aning om! Men som tur är verkar det som om min planta inte visste det heller, eftersom den blommar ovanligt fint i år! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...