fredag 25 juli 2014

Trädgård på minimal yta.

Mitt förra inlägg handlade om en gigantiskt stor trädgård, nämligen den som omger slottet Versailles. Som kontrast till denna formstarka park, så tänkte jag visa några bilder från mina svärföräldrars prunkande radhusträdgård, som istället ryms på minimala 50 kvm.

De bor numer i ett relativt nybyggt område på Eriksberg i Göteborg, men hade tidigare ett hus med en betydligt större trädgård där de hade skogen som närmsta granne. Denna trädgård var fylld av blommor och buskar och hade gott om plats för både fruktträd, trädgårdsland och växthus. Inte helt enkelt att överge, får man förmoda, när man som både svärmor och svärfar är trädgårdsintresserade.



När jag för första gången såg svärfars detaljritning på hur de hade planerat sin nya miniträdgård (han älskar för övrigt att göra ritningar!), så förstod jag inte hur de skulle få plats med allt. Men det har de verkligen lyckats med! De har fått in väldigt mycket växtlighet på liten yta, utan att det för den skull känns rörigt. Funktion och skönhet i en skön mix!


 
Med stor skicklighet har de valt att ha gott om storbladiga växter i sina planteringar och det bidrar till att skapa ett lugnare intryck. På bara några år har de lyckats trolla bort de höga plank och murar som omger trädgården och trots all växtlighet, så upplever man faktiskt trädgården större i dag, än då den var helt tom på växter. Men det gäller naturligtvis att hålla efter grönskan ordentligt, så att den inte fullständigt tar över. Svärmors bästa vän är därför sekatören! :)



Mina svärföräldrar ville fortfarande ha plats för fruktträd i sin trädgård och har idag ett plommonträd 'Victoria' och ett äppleträd med fyra olika sorters äpplen inympade på samma stam. Dessutom har de behållit en vinranka...
 
 
 
...som nu slingar sig längs med ena husknuten. I planteringen under vinrankan växer det både lökväxter och perenner, men dessutom finns det plats för en vinbärsbuske och en liten rad med smultron åt barnbarnen.
 

Vid ett av planken dignar det nu av orange kaprifolblommor och vid dess fötter kan svärmor plocka in amerikanska blåbär till sin frukostfil från en självfertil buske. Och kan man annat än älska färgkombinationen som uppstår mellan kaprifolen och blåbären?



Under äppleträdet finns det plats för både blommor och ätbart.
Här odlas det rädisor, morötter, rödbetor och sallad. 


Ett litet vattenspel porlar stilla i bakgrunden, men när kvällen börjar skymma lyses det upp underifrån och blir då till en verklig blickpunkt. På samma sätt är även de båda fruktträden belysta.

 
Själv hade jag glömt kameran hemma igår kväll,
men min snälla svåger hjälpte mig med fotograferandet.
 Tack Jonas Andréasson för dina fina bilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...