fredag 29 augusti 2014

Höstsådd

Jag är i stort sett uppväxt på hemodlad potatis, men har aldrig odlat några själv. I en av våra två odlingslådor satte jag i våras mina allra första potatisar. Det var 3 st av sorten 'Amandine' och 3 st av sorten 'Maris Peer'. Första ståndet togs upp i början av juli och gav hela 2 kg. Vilken eufori! Jag var helt såld på det här med potatisodlande! En sådan häftig känsla det var att kunna gräva fram den ena guldgula skapelsen efter den andra i den torvrika jorden. Läs mer om det här. 


När jag häromdagen tog upp det sista ståndet gav det inte mindre än 4,0 kg! På en yta av 1 m x 75 cm har jag under sommaren fått upp sammanlagt hela 14,5 kg välsmakande och frisk potatis. Ett facit jag aldrig kunnat drömma om!



Men nu stod alltså den ena planteringslådan tom! Av min odlande mamma har jag fått lära mig en gammal tumregeln som säger att en gröda som vuxit under jord bör följas av en gröda som växer ovan jord - och vice versa. Skulle jag följa den regeln var rädisor alltså inte något bra alternativ, så valet föll istället på vintersallad. Ännu en gröda som jag gärna äter, men aldrig provat att odla tidigare. Enligt anvisningarna på påsen så kan den direktsås under juli - september för skörd senare under hösten och plantorna ska till och med tåla att frysa och tina några gånger. 



Före sådd behövde det dock jordförbättras i planteringslådan. Jag grävde därför runt jorden i lådan och tog sedan undan ett ordentligt lager jord och la i hinkar bredvid.



Därefter fyllde jag på med ett lager gräsklipp innan jorden från hinkarna lades tillbaka i planteringslådan. Ytan jämnades till, fröna såddes i fyra rader och innan jag hann hämta någon vattenkannan så kom det en ordentlig regnskur. Som på beställning. Så nu är det bara att vänta och se om jag har lika mycket tur med den här premiärgrödan. 

Håller förstås båda tummarna!!





2 kommentarer:

  1. Inspirerande blogg du har! Vi odlar rätt mycket potatis, köper oftast på oss för många sorters sättpotatis och får varje år leta efter lediga plättar att stoppa ner dem på. Har funderat på en sak angående potatis: Min pappa brukade sätta potatis sent på sommaren för skörd av färskpotatis sisådär i oktober-november. Vad jag inte begriper är vad han då använde för sättpotatis. Årets potatis gror inte om man sätter den samma år och förra årets potatisar är halvdöda i slutet av sommaren. Har du hört något om detta? /Camilla

    SvaraRadera
  2. Så kul att du gillar min blogg! Mina egna erfarenheter av potatisodlande är ju allt annat än omfattande. Jag vet däremot att min mamma ibland får fina potatisplantor på knölar som glömts kvar i jorden från förra årets skörd. Men jag tänker att det borde variera beroende på hur djupt tjälen går, hur djupt potatisarna legat och säkert också på vilken sorts jord man har. Blir dock väldigt nyfiken! Kanske någon annan läsare som vet mer...?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...