tisdag 19 augusti 2014

På trädgårdsvisit

Lördag den 29 juni anordnades "Tusen trädgårdar" runt om i landet. Ett evenemang som går av stapeln en dag vart annat år. I år hölls 700 trädgårdar öppna för intresserade besökare. Min plan var att hinna besöka åtminstone två trädgårdar denna dag. En av dessa har jag följt på avstånd under en tid genom ägarinnans blogg, Martas rike och det besöket såg jag naturligtvis fram emot lite extra. Men precis som det gör i livet ibland, så kom helt andra göromål i vägen den dagen. 

Ett par veckor senare hade jag precis hunnit påbörja mitt eget bloggande och vi kom på så sätt i kontakt med varandra, Marta och jag. Vi kunde konstatera att vi bor hyfsat nära varandra och att det vore roligt att ses i verkliga livet. Sagt och gjort!

En kväll i förra veckan tog Marta emot mig i sitt fantastiska rike. Våra trädgårdar är olika stora, har väldigt olika förutsättningar och vi har till viss del lite olika stil, men oj så givande att få träffa någon med samma intresse för växter och trädgård. Timmarna bara flög iväg! Och jag var alldeles lyrisk ett bra tag efter besöket!

Kameran var med förstås, men anteckningsblocket hade jag inte tänkt på. Det hade varit en bra hjälp för minnet, men några av alla artnamn fastnade nog i alla fall. Resten får jag väl återkomma om efterhand till Marta! 

Vill alltså lämna viss reservation för att jag kan ha uppfattat fel på någon av de fotograferade växternas namn! Rätta mig gärna i så fall!



Ett vacker samling zinnior är det första som möter blicken framför husets entré.



Gulrandigt hakonegräs och solhatten 'Sunshine' samsas fint i samma underplantering.



En likhet i både min och Martas trädgårdssträvan är att ha planteringar som är tilltalande året om och vi har båda ett intresse för växter som är intressanta för bladens skull. Inom synhåll från såväl vardagsrum som uteplats finns denna plantering med stor andel vintergröna växter eller växter som är vackra hela året.



Marta tittade till det uppstammade lärkträdet...



....medan jag i samma plantering fastnade för den lilla formklippta, gulbladiga rosenspirean med sina röda toppskott.



Vi stannade till vid buxbomhäcken och pratade om vår oro för den lömska buxbomssjukan och hur det påverkar vårt växtval vid nyinköp.



Denna bladväxtplantering inramades därför av en nyplanterad idegranshäck. Ett snyggt alternativ till buxbom! I ena kanten av planteringen syns här funkior, olika gräs och purpurfärgat höstsilverax.



Marta har flera växter som definitivt väckte helt nya ha-begär, men där finns också en lång rad växter som redan står med på min önskelista, däribland brunnävan. Se så snyggt den samspelar med den rödbladiga kärleksörten 'José Aubergin'. Eller hur? Och José finns ju redan på plats hos mig...... hmm! 

Vips, så var brunnävan överflyttad från önskelista till inköpslistan :)



Den maffiga planteringen med grönbladig kärleksört blir däremot svår för mig att efterlikna, pga av utrymmesskäl. Men visst är den avundsvärd!


I Martas rike växer den ena spännande och unika växten efter den andra. En del av dem hann jag säkert inte ens upptäcka under besöket, andra missade jag helt enkelt att fotografera och en del av rariteterna försökte jag visserligen fånga på bild, men utan att lyckas tillräckligt bra. Mina bilder här ovan gör därför inte riktigt hennes trädgård rättvisa. Vill du se mer av Martas makalösa trädgård så rekommenderar jag att du läser vidare i hennes egen blogg, Martas rike.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...