fredag 5 september 2014

Tillverkning av trädgårdsdekorationer

Förra helgen tillverkades det egna dekorationer till trädgården. Jag tycker det är svårt att hitta dekorationer till trädgården som jag gillar, som känns personliga och som passar in i vår trädgård. 

Egentillverkade skidstavar!? utbrast yngste sonen när han hjälpte mig med konstruktionen på bilden nedan. Nja, visserligen är vi en skidåkande familj, men nej riktigt så nyskapande skulle det inte bli. Konstruktionen av silvertejp och mjölkkartongbitar var dock en viktig del för att nå ett lyckat slutresultat. Snart förstår du varför!




I början av sommaren bläddrade jag förbi en bild av rostiga järnklot på pinnar som stod i en plantering. De runda formerna stack upp en bit ovanför växtligheten. Lite som alliumbollar, fast för året-runt-bruk. Blev väldigt sugen på något liknande i vår egen trädgård men trots flitiga eftersökningar så lyckades jag inte hitta någon som tillhandahöll sådana. Det blev därför till att försöka tillverka egna bollar. Och då fick de bli i betong istället.




Bland barnens avlagda leksaker plockades några gamla bollhavs-bollar. På bygghandeln köptes en säck finbetong och några armeringsjärn. Själva tillverkningen började sedan med att jag klippte upp runda hål i bollens ena ände. Bollarna har en skarv runt om så hålet fick centreras i förhållande till skarven. För att plasten skulle släppa från betongen efter att ha härdat klart, så hällde jag i lite matolja inuti bollarna och vrickade runt. 




Därefter blandades finbetong och vatten till en konsistens som liknade gröt. Jag tillsatte alltså lite mer vatten än vad instruktionen på påsen rekommenderade. Har läst att betongen gärna ska stå en stund efter att den blandats till för att minska antalet luftbubblor.



Precis innan jag började peta i betongsmeten, så vrickades matoljan runt en sista gång så att det inte skulle bildas en "oljegrop" längst ner i bollen. För att avlägsna eventuella luftbubblor i betongen slogs sedan varje färdigfylld boll några gånger mot marken. 



Betongbollarna ställdes därefter i en skottkärra med sand och slutligen stack jag ner "skidstavarna" i bollarna och lutade dem mot en vägg. Utan trugan, konstruerad av mjölkkartong och silvertejp, så skulle armeringsjärnen sjunkit ända ner i botten på bollen och de färdiga kloten skulle spruckit efter ett tag, på grund av rostande armeringjärn. 



Fyra dagar senare uppskattade jag att betongen brunnit klart och klippte då bort plastbollarna. Armeringsjärnen kapades lagom långa och betongblommorna placeras ut i olika rabatter. Parvis eller i grupper om tre. Här på lite lägre höjd med nävan 'Lilac Ice' som undervegetation.


Alliumbollarna av betong är lätta att flytta runt efter säsong, kräver väldigt lite skötsel och är garanterat vinterhärdiga. Bra va!






3 kommentarer:

  1. Trevligt och lättplacerat pynt. Fin beskrivning också.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Jättefina, har liknande fast i helmerall!
    Kul att kika in på min sida!

    Ha det gott!
    Och Trevlig Helg! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...