torsdag 7 augusti 2014

Våra dagliljor

Kan man annat än älska dagliljor!?! De första ljusgröna bladen kikar ur jorden tidigt varje vår, ibland nästan oroväckande tidigt. De växer frodigt och tacksamt och ju fler dagliljor man samplanterar desto  vackrare tycker jag att det blir. Hos oss är de planterade längst fram i en upphöjd rabatt, så att bladen väller över kanten. Eller kommer att välla över kanten, när de fått växa till sig lite mer. Dagliljor trivs på de flesta jordar och i de flesta lägen och tillhör inte favoritfödan varken hos rådjur och harar. De behöver heller inte pysslas om särskilt mycket. Ingen delning med jämna mellanrum som så många andra perenner och får de bara en giva med naturgödsel på hösten så klarar de sig fint. 

Precis som namnet antyder så blommar varje enskild blomma bara en endaste dag, men plantan återkommer ofta under lång tid med nya blommor dag efter dag. Har man dessutom samplanterat flera sorter med olika blomningstid, så kan man ha en rabatt med blomning under flera månader. 

Vill man hålla sin dagliljerabatt fin under blomsäsongen så får man däremot gå över den dagligen och knipsa bort de överblommade, hopkrupna blommorna. Meckigt anser somliga. En ganska rofylld syssla tycker jag. Och medan jag genom ett knipsande avtackar gårdagens blommor, så passar jag på att njuta jag av dagens blomning. Men det gäller verkligen att fånga tillfället, för redan i morgon knipsas även dessa bort. Det får mig att tänka på hur olika förutsättningar de får, att en del dagliljeknoppar verkligen har turen att få veckla ut sig en dag med vackert väder till skillnad mot andra på samma stängel. Men oavsett vilket så borde väl samma råd gälla för dem alla: Carpe diem!



I bilderna nedan syns de dagliljor vi har i våra rabatter. Fotograferade under olika dagar och i lite olika ljusförhållanden, så färgåtergivningen skiljer sig en del från bild till bild.



'Summer Wine' 



Inköpt som 'Summer Wine', men var uppenbarligen felmärkt. 
Troligen en 'Christmas Is'. Fast fin oavsett sort!!




'Pandoras Box'



' Joan Senior'




 'Ice Carneval'



'El Desperado' 



'Crimson Pirate'



 'Stella d'Oro'


Jag har ytterligare några namnsorter av dagliljor, men som inte finns på bild. Antingen på grund av att de köptes in först efter avslutad blomning eller för att de inte blommade alls i år på grund av flytten förra sommaren.




4 kommentarer:

  1. Härliga dagliljor! Särskilt El Desperado väkcker mitt habegär :) Crimson Pirate har jag också men jag kan inte skilja den från den vanliga brunröda... Kanske du har något tips på vad som skiljer dem åt?
    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med vanlig brunröd gissar jag att du menar 'Sammy Russel', det är i alla fall en ganska vanlig sort i gamla trädgårdar. Och snarlik 'Crimson Pirate'! Jag har båda namnsorterna men i olika trädgårdar och har därför aldrig jämfört dem bredvid varandra. Tyvärr har jag inget tips på hur man skiljer dem åt, men kan kanske göra ett försök nästa säsong.
      Tipsa mig gärna om du kommer på något bra knep!
      Ha det gott!
      /Annika

      Radera
  2. Så här års på våren uppskattar jag dagliljorna nästan som mest, färgen, krispigheten är helt underbar. Jag ska försöka komma ihåg att gräva ner ännu fler vårlökar runt dem nästa höst.
    Marta

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har en liten fundering... jag har två plantor sammy russel i min rabatt. Har haft dem i några år nu men dem blir aldrig större dem håller sig kring ca 20cm hög hela sommaren och har ALDRIG blommat...vad kan vara fel? jag har en annan stor liljasort i samma rabatt som exploderar i blommor varje sommar...hjääälp?! Mvh//Petra

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...